گل بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری از آن

با مطالعه این مقاله از وب سایت شومگ، تمام اطلاعات لازم برای نگهداری صحیح از بنفشه آفریقایی را بدست آورید. در این مقاله، به شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه، از جمله نور، دما، آبیاری، رطوبت، خاک و کوددهی می پردازیم. همچنین، روش های تکثیر بنفشه آفریقایی و عیب یابی مشکلات رایج آن را به طور کامل شرح خواهیم داد.
گل بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری از آن

در این مقاله چه میخوانیم؟

سلام و درود به خوانندگان عزیز وب سایت شومگ! در این مقاله قصد داریم شما را با دنیای رنگارنگ و شگفت انگیز گل بنفشه آفریقایی آشنا کنیم. این گیاه زیبا و کم توقع، با گل های رنگارنگ و برگ های مخملی شکل، می تواند زینت بخش خانه شما باشد و طراوت و شادابی را به ارمغان بیاورد. در این مقاله، تمام اطلاعات لازم برای نگهداری صحیح از بنفشه آفریقایی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. از شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه گرفته تا تکثیر و عیب یابی مشکلات رایج، همه چیز را به طور کامل و جامع شرح خواهیم داد.

هدف ما از نوشتن این مقاله، کمک به شما برای داشتن بنفشه آفریقایی شاداب و پر گل است. با مطالعه این مقاله، می توانید تمام نکات لازم برای نگهداری اصولی از این گیاه آپارتمانی دوست داشتنی را فرا بگیرید و از زیبایی آن در تمام طول سال لذت ببرید. از شما خوانندگان عزیز تشکر می کنیم که وقت خود را صرف مطالعه این مقاله می کنید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید و کاربردی باشد.

گل بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری از آن

بنفشه آفریقایی (Saintpaulia) گیاهی زیبا و محبوب با گل های رنگارنگ و برگ های مخملی شکل است که به دلیل سهولت نسبی در نگهداری، طرفداران زیادی در بین علاقه مندان به گل و گیاه دارد. این گیاه زیبا بومی شرق آفریقا بوده و در اواخر قرن نوزدهم میلادی کشف شد. بنفشه آفریقایی در طی سالیان دور، با تکثیر و اصلاح نژاد، گونه های متعددی پیدا کرده است که هر کدام از نظر رنگ و شکل گل ها و برگ ها با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری مناسب از آن بپردازیم.

مشخصات ظاهری

بنفشه آفریقایی گیاهی علفی و چند ساله است که ارتفاع آن معمولا به 6 تا 15 سانتی متر می رسد. برگ های این گیاه به صورت متراکم از یک تاج مرکزی خارج می شوند و شکل آن ها بیضی شکل و دندانه دار با سطحی مخملی و چین دار است. گل های بنفشه آفریقایی بر روی ساقه های بدون برگ ظاهر می شوند و اندازه و رنگ آن ها بسته به نوع گونه متفاوت است. رنگ گل های بنفشه آفریقایی می تواند شامل بنفش، آبی، صورتی، قرمز، سفید و یا ترکیبی از این رنگ ها باشد. دوره گلدهی این گیاه زیبا در تمام طول سال است اما با رعایت شرایط نگهداری مناسب می توان گلدهی آن را در فصول سرد نیز افزایش داد.

انواع گل بنفشه آفریقایی

همانطور که اشاره شد، بنفشه آفریقایی طی سالیان دور با اصلاح نژاد، گونه های متعددی پیدا کرده است که از نظر اندازه، رنگ و شکل گل ها و برگ ها با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی می توان بنفشه های آفریقایی را به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • بنفشه های استاندارد: این دسته شامل بنفشه های سنتی با گل هایی به اندازه 5 تا 8 سانتی متر و برگ های سبز تیره رنگ می شود.
  • بنفشه های مینیاتوری: این دسته شامل بنفشه هایی با گل هایی به اندازه 2 تا 3 سانتی متر و برگ های کوچک تر نسبت به بنفشه های استاندارد است.
  • بنفشه های تری: گل های این دسته از بنفشه ها دارای تعداد گلبرگ بیشتری نسبت به بنفشه های استاندارد بوده و ظاهری پرتر دارند.
  • بنفشه های ابلق: برگ های این دسته از بنفشه ها دارای لکه ها یا حاشیه هایی به رنگ سفید، کرم و یا صورتی هستند.

شرایط محیطی نگهداری از گل بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی گیاهی نسبتا کم توقع است اما برای داشتن گیاهی شاداب و پر گلدهی نیاز به رعایت برخی موارد در خصوص شرایط محیطی نگهداری دارد. در ادامه به مهم ترین عوامل محیطی تاثیر گذار بر رشد بنفشه آفریقایی اشاره می کنیم:

How to Care for African Violets

African violets are small houseplants that grow well in average house temperatures, flowering almost continuously in clusters of white, blue, or purple blossoms over fuzzy leaves. Here’s how to care for African violets in your home while they fill your house (and heart) with joy

بنفشه آفریقایی گیاهان آپارتمانی کوچکی هستند که در دمای متوسط ​​خانه به خوبی رشد می کنند و تقریباً به طور مداوم در دسته هایی از شکوفه های سفید، آبی یا بنفش بر روی برگ های تیره گل می دهند. در اینجا نحوه مراقبت از بنفشه آفریقایی در خانه خود آمده است در حالی که خانه (و قلب) شما را پر از شادی می کند

 

نور مناسب

بنفشه آفریقایی به نور غیر مستقیم و ملایم آفتاب نیاز دارد. نور مستقیم خورشید به ویژه در فصول گرم سال باعث سوختگی برگ ها می شود. از طرف دیگر، کمبود نور نیز سبب کاهش گلدهی و رنگ پریدگی برگ ها می گردد. مکان مناسب برای نگهداری از بنفشه آفریقایی کنار پنجره های شمالی و یا مقابل پنجره های شرقی است. در صورتی که از نور طبیعی کافی برخوردار نیستید، می توانید از لامپ های فلورسنت با مهتابی سفید استفاده کنید. این لامپ ها را در فاصله 20 تا 30 سانتی متری بالای گیاه و به مدت 12 تا 14 ساعت در روز روشن نمایید. چرخاندن بنفشه آفریقایی به طور مرتب باعث می شود تا نور به صورت یکنواخت به تمام قسمت های گیاه برسد و از خم شدن برگ ها به سمت نور جلوگیری کند.

دما

بنفشه آفریقایی دمای متوسط اتاق را ترجیح می دهد. محدوده دمایی ایده آل برای نگهداری از این گیاه بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد است. از قرار دادن بنفشه آفریقایی در معرض بادهای سرد و یا نزدیک وسایل گرمازا مانند بخاری خودداری کنید.

آبیاری

آبیاری صحیح از مهم ترین عوامل موثر بر سلامت و گلدهی بنفشه آفریقایی است. این گیاه نسبت به آبیاری بیش از حد حساس بوده و غرقابی شدن خاک باعث پوسیدگی ریشه می شود. بهترین روش آبیاری بنفشه آفریقایی، استفاده از تکنیک زیر آبیاری است. در این روش، گلدان بنفشه آفریقایی را درون ظرف کم عمقی از آب ولرم (حدود 20 درجه سانتی گراد) قرار دهید به نحوی که تا نصف ارتفاع گلدان درون آب قرار گیرد. بعد از گذشت 15 دقیقه، گلدان را از آب خارج کرده و اجازه دهید تا آب اضافی از زهکش گلدان خارج شود. هرگز آب را مستقیما روی برگ ها و تاج گیاه نریزید.

رطوبت

بنفشه آفریقایی به رطوبت نسبتا بالای محیط (حدود 50 تا 60 درصد) نیاز دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، می توانید از زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. دقت داشته باشید که سطح آب به انتهای گلدان برخورد نکند. همچنین، استفاده از دستگاه های بخور سرد نیز می تواند در افزایش رطوبت محیط موثر باشد.

خاک

خاک مناسب برای بنف سبک، با زهکشی مناسب و غنی از مواد مغذی باشد. می توانید از ترکیب خاک برگ، پیت ماس، پرلیت و کمی کود آهسته رهش برای کاشت بنفشه آفریقایی استفاده کنید. تعویض خاک بنفشه آفریقایی هر 1 الی 2 سال یک بار و زمانی که ریشه ها از منافذ زیر گلدان بیرون زدند، توصیه می شود.

کوددهی

بنفشه آفریقایی در طول دوره گلدهی به تغذیه مصنوعی نیاز دارد. برای این منظور می توانید از کودهای مخصوص بنفشه آفریقایی که به صورت محلول در آب هستند، استفاده کنید. در زمان استفاده از کود، حتما دستورالعمل درج شده روی بسته بندی را رعایت نمایید. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کود می تواند باعث سوختگی ریشه و برگ های گیاه شود. بهترین زمان برای کوددهی بنفشه آفریقایی، весной و تابستان و با فواصل زمانی 2 الی 3 هفته است. در اواخر پاییز و زمستان که دوره گلدهی کاهش می یابد، می توان میزان کوددهی را کمتر کرد و یا به طور کلی قطع نمود.

گلدان

انتخاب گلدان مناسب برای بنفشه آفریقایی اهمیت زیادی دارد. گلدان این گیاه باید دارای زهکش مناسب باشد تا از تجمع آب در انتهای گلدان جلوگیری شود. اندازه گلدان نیز باید متناسب با سایز بنفشه آفریقایی باشد. به طور کلی، گلدانی با قطر 7 تا 10 سانتی متر برای بنفشه های بالغ و گلدان های کوچکتر با قطر 5 تا 6 سانتی متر برای بنفشه های جوان مناسب است. جنس گلدان می تواند پلاستیکی و یا سفالی باشد. در صورتی که از گلدان سفالی استفاده می کنید، باید قبل از کاشت بنفشه آفریقایی، آن را به مدت 24 ساعت درون آب خیس کنید.

نکاتی مهم برای افزایش عمر و کیفیت نگهداری از گل بنفشه آفریقایی

در بخش قبلی به برخی از نکات مهم برای نگهداری از بنفشه آفریقایی اشاره کردیم. در این بخش به چند نکته ی دیگر که می تواند به افزایش عمر و کیفیت این گیاه زیبا کمک کند، می پردازیم:

  1. حذف گل ها و برگ های پیر: گل های پژمرده و برگ های زرد یا قهوه ای را به طور مرتب از گیاه جدا کنید. این کار به گیاه کمک می کند تا انرژی خود را صرف تولید گل ها و برگ های جدید کند. برای جدا کردن گل ها و برگ ها از یک قیچی تیز و استریل استفاده کنید.
  2. افزایش گردش هوا: برای جلوگیری از تجمع قارچ ها و بیماری ها، باید گردش هوای مناسب را برای بنفشه آفریقایی فراهم کنید. گلدان را در مکانی قرار دهید که هوا به طور آزادانه در اطراف آن جریان داشته باشد. همچنین می توانید از یک فن کوچک برای ایجاد جریان هوا استفاده کنید.
  3. غبارزدایی از برگ ها: برای تمیز کردن برگ های بنفشه آفریقایی از گرد و غبار، از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. از غبارپاشی مستقیم برگ ها خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث ایجاد لکه و پوسیدگی شود.
  4. زمستان گذرانی: در فصل زمستان، رشد بنفشه آفریقایی به طور طبیعی کند می شود. در این فصل، آبیاری و کوددهی را به تدریج کاهش دهید. همچنین، گیاه را در مکانی خنک تر با نور کم قرار دهید.
  5. مراقب حیوانات خانگی باشید: برخی از حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها ممکن است به بنفشه آفریقایی علاقه نشان دهند و آن را بخورند. این گیاه سمی نیست، اما خوردن آن می تواند باعث ناراحتی معده شود. برای جلوگیری از این کار، گیاه را از دسترس حیوانات خانگی دور نگه دارید.

لذت ببرید!

بنفشه آفریقایی گیاهی زیبا و کم توقع است که می تواند طراوت و شادابی را به خانه شما هدیه دهد. با رعایت نکات ساده ی ذکر شده در این مقاله، می توانید از سلامت و شادابی این گیاه برای سال های طولانی لذت ببرید.

 

گل بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری از آن
گل بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری از آن

تکثیر گل بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقایی به دو روش قلمه ساقه و بذر امکان پذیر است.

قلمه ساقه

تکثیر از طریق قلمه ساقه، رایج ترین روش برای ازدیاد گل بنفشه آفریقایی است. برای این منظور، یک برگ سالم و بالغ را به همراه دمبرگ آن از قسمت پایین گیاه جدا کنید. طول مناسب دمبرگ باید حدود 3 تا 4 سانتی متر باشد. قلمه را درون گلدانی حاوی مخلوطی از پیت ماس و پرلیت مرطوب قرار دهید و روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید. برای تهویه مناسب، چند سوراخ کوچک روی پلاستیک ایجاد کنید. دمای مناسب برای ریشه دهی قلمه ها، حدود 21 درجه سانتی گراد است. پس از گذشت چند هفته، جوانه های جدید شروع به رشد می کنند. در این مرحله می توانید پلاستیک را از روی گلدان برداشته و پس از قوی تر شدن جوانه ها، آن ها را به گلدان های جداگانه منتقل نمایید.

بذر

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق بذر، روشی کم تر رایج اما امکان پذیر است. این روش نیازمند صرف زمان و دقت بیشتری نسبت به قلمه ساقه است. بذرهای بنفشه آفریقایی را می توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. خاکی سبک و استریل با زهکشی مناسب برای کاشت بذرها مورد نیاز است. پس از جوانه زدن بذرها، باید آن ها را به تدریج به گلدان های بزرگتر منتقل کرد.

عیب یابی مشکلات رایج بنفشه آفریقایی

کمبود نور

  • علائم: کاهش گلدهی، رنگ پریدگی برگ ها، کشیدگی ساقه به سمت نور
  • راه حل: انتقال بنفشه آفریقایی به محل پر نورتر با نور غیر مستقیم و یا استفاده از لامپ های فلورسنت

آبیاری بیش از حد

  • علائم: پوسیدگی ساقه و ریشه، زرد شدن برگ ها از قسمت پایین
  • راه حل: قطع آبیاری تا زمان خشک شدن کامل خاک، حذف قسمت های پوسیده گیاه و در صورت لزوم، تعویض خاک

کمبود رطوبت

  • علائم: خشک شدن لبه برگ ها، چروکیدگی برگ ها
  • راه حل: افزایش رطوبت محیط با استفاده از زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب و یا دستگاه بخور سرد

حمله آفات و بیماری ها

بنفشه آفریقایی در صورت نگهداری مناسب، به ندرت دچار حمله آفات و بیماری ها می شود. با این حال، در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و یا شرایط نامناسب نگهداری، این گیاه زیبا ممکن است مورد حمله برخی آفات و بیماری ها قرار گیرد. در این بخش به بررسی رایج ترین آفات و بیماری های گل بنفشه آفریقایی و روش های مبارزه با آنها می پردازیم.

آفات بنفشه آفریقایی

  • کنه تار عنکبوت: این آفت از رایج ترین آفات بنفشه آفریقایی است. کنه ها با تغذیه از شیره گیاه، باعث زرد شدن برگ ها، ریزش گل ها و تارهای نازکی روی برگ ها می شوند. برای مبارزه با کنه تار عنکبوت می توان از سموم کنه کش مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.
  • شپشک آردی: شپشک آردی حشره ای کوچک و سفید رنگ است که در سطح زیرین برگ ها و ساقه گیاه تجمع می کند. این آفت با ترشح ماده ای چسبناک به نام عسلک، باعث جذب دوده و قارچ ها می شود. برای مبارزه با شپشک آردی می توان از محلول آب و صابون و یا الکل استفاده کرد.
  • تریپس: تریپس حشره ای ریز و بالدار است که از شیره گیاه تغذیه می کند. این آفت باعث ایجاد لکه های نقره ای روی برگ ها و ضعف و پژمردگی گیاه می شود. برای مبارزه با تریپس می توان از سموم حشره کش مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.

بیماری ها بنفشه آفریقایی

  • لکه برگی: بیماری لکه برگی توسط قارچ های مختلفی ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه رنگ روی برگ ها می شود. برای مبارزه با لکه برگی باید از قارچ کش های مخصوص استفاده کرد و از خیس شدن برگ ها و آبیاری بیش از حد گیاه خودداری نمود.
  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب خاک ایجاد می شود. علائم این بیماری شامل زرد شدن برگ ها، پژمردگی گیاه و پوسیدگی ریشه ها می باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه باید از گلدان با زهکشی مناسب استفاده کرد و از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری نمود.
  • بوتاکس: بیماری بوتاکس توسط ویروسی به نام TMV ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجاد لکه ها و رگه های موزاییکی روی برگ ها می شود. متاسفانه هیچ درمان قطعی برای بوتاکس وجود ندارد و باید گیاهان آلوده را از بین برد.

پیشگیری از آفات و بیماری ها گل بنفشه آفریقایی

بهترین راه برای مبارزه با آفات و بیماری ها، پیشگیری از آنها است. برای پیشگیری از حمله آفات و بیماری ها به گل بنفشه آفریقایی، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • گیاهان خود را به طور مرتب بررسی کنید: به دنبال علائم آفات و بیماری ها مانند لکه های روی برگ ها، تارهای عنکبوت، حشرات ریز و یا پژمردگی گیاه باشید.
  • از گلدان و خاک استریل استفاده کنید: قبل از کاشت بنفشه آفریقایی، گلدان و خاک را به طور کامل ضدعفونی کنید.
  • از آبیاری بیش از حد خودداری کنید: اجازه دهید تا خاک بین دو نوبت آبیاری به طور کامل خشک شود.
  • رطوبت محیط را به طور مناسب تنظیم کنید: رطوبت محیط باید بین 50 تا 60 درصد باشد.
  • گیاهان خود را در محل مناسب قرار دهید: بنفشه آفریقایی به نور غیر مستقیم و ملایم آفتاب نیاز دارد.
  • از کوددهی بیش از حد خودداری کنید: کوددهی بیش از حد می تواند گیاه را ضعیف و مستعد ابتلا به آفات و بیماری ها کند.

با رعایت این نکات ساده، می توانید از سلامت و شادابی بنفشه آفریقایی خود محافظت کنید و از زیبایی گل های رنگارنگ آن در تمام طول سال لذت ببرید.

نتیجه گیری

بنفشه آفریقایی گیاهی زیبا و کم توقع است که با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می توانید از زیبایی گل های رنگارنگ آن در تمام طول سال لذت ببرید. توجه به نور مناسب، آبیاری صحیح، تامین رطوبت کافی و تغذیه مصنوعی در زمان گلدهی، از مهم ترین عوامل برای داشتن بنفشه آفریقایی شاداب و پر گل است. تکثیر این گیاه نیز به راحتی از طریق قلمه ساقه امکان پذیر بوده و روشی مناسب برای به دست آوردن بنفشه های جدید می باشد. با این وجود میتوانید برای آشنای انواع دیگر از گیاهان آپارتمانی از مقاله 10 تا از بهترین گل های آپارتمانی استفاده کنید.

سوالات متداول

1. چرا برگ های بنفشه آفریقایی من چروکیده و خشک می شوند؟

علت اصلی چروکیدگی و خشکی برگ های بنفشه آفریقایی، کمبود رطوبت محیط است. برای افزایش رطوبت می توانید از زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب و یا دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

2. چرا گل های بنفشه آفریقایی من ریزش می کنند؟

ریزش گل های بنفشه آفریقایی می تواند علل مختلفی داشته باشد. کمبود نور، آبیاری بیش از حد، کمبود مواد مغذی و یا پایان دوره طبیعی گلدهی از جمله دلایل احتمالی ریزش گل ها هستند.

3. هر چند وقت یکبار باید بنفشه آفریقایی را آبیاری کنم؟

آبیاری بنفشه آفریقایی بستگی به عوامل مختلفی همچون اندازه گیاه، دما و میزان نور دارد. بهترین روش برای تشخیص زمان آبیاری، لمس سطح خاک است. زمانی که سطح خاک به طور کامل خشک شد، اقدام به آبیاری نمایید.

4. آیا بنفشه آفریقایی به تعویض گلدان نیاز دارد؟

بله، بنفشه آفریقایی در صورت رشد ریشه ها از منافذ زیر گلدان و یا فشرده شدن خاک، نیاز به تعویض گلدان دارد. تعویض گلدان معمولا هر 1 الی 2 سال یک بار توصیه می شود.

5. از کجا می توانم کود مخصوص بنفشه آفریقایی تهیه کنم؟

کودهای مخصوص بنفشه آفریقایی را می توانید از گل فروشی ها و یا مراکز معتبر فروش لوازم باغبانی تهیه کنید.

5/5 - (6 امتیاز)

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت نام